Zamrożenie cen energii – korekty rozliczeń


4 listopada 2022 roku weszła w życie ustawa z dnia 27 października 2022 roku o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku.


Zgodnie ze zmianami wprowadzonymi w ww. ustawie, odpowiedni odbiorcy, którzy dopełnili obowiązków ustawowych, mają prawo do zamrożenia cen energii również za minione miesiące w zakresie wskazanym w ustawie.

Podstawą do faktycznej realizacji wskazanego powyżej prawa jest art. 3 ust. 3 Ustawy z dnia 27 października 2022 r. o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku (Dz. U. z 2022 r., poz. 2243, z późn. zm.), który brzmi:

„Podmiot uprawniony, który po dniu 23 lutego 2022 r. zawarł z odbiorcami uprawnionymi, o których mowa w art. 2 pkt 2 lit. b-f, umowę sprzedaży, o której mowa w art. 5 ust. 2 pkt 1 ustawy – Prawo energetyczne, albo umowę kompleksową, o której mowa w art. 5 ust. 3 ustawy – Prawo energetyczne, w zakresie dostawy energii elektrycznej do dnia poprzedzającego dzień wejścia w życie ustawy, dokonuje z tymi odbiorcami rozliczeń wynikających ze stosowania ceny maksymalnej proporcjonalnie, w miesięcznych ratach, w okresie do dnia 31 grudnia 2023 r.”.

Solare Energy będzie to ustawowe prawo realizować, rozliczając zamrożenie ceny za miesiące przed wejściem w życie ww. ustawy proporcjonalnie, w miesięcznych ratach – jak nakazuje przywołany przepis.

W ustawie nie został jednak sprecyzowany odpowiedni sposób dokonania rozliczeń w różnych sytuacjach Klientów – m. in. zakończonych umów, dłuższych okresów rozliczeniowych lub zużycia mniejszego niż przewiduje obliczona rata nadpłaty do zwrotu. Jako spółka obrotu energią elektryczną Solare Energy nie może podjąć żadnych działań bez precyzyjnych wskazań odpowiednich organów co do tego, jak należy dokonywać powołanych rozliczeń za miesiące minione. Działania te mogłyby narazić naszych Klientów na różnego rodzaju niedogodności.

Z tego powodu Solare Energy skierowała zapytania do Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Urzędu Regulacji Energetyki oraz Zarządcy Rozliczeń S.A. z prośbą o interpretację obowiązujących przepisów, co pomoże nam bezproblemowo obsłużyć Klientów i zwrócić im należne środki zgodnie z przepisami prawa.

Po uzyskaniu oficjalnych informacji od podmiotów regulujących prawo energetyczne oraz wykonujących jego zapisy, na tej stronie zamieścimy szczegółowe informacje dla Klientów Solare Energy. Prosimy o śledzenie tej strony. 

Używamy plików cookies i podobnych technologii, m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.