Upust cenowy regulowany jest przez Ustawę z 27 października 2022 r. o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku oraz w 2024 roku (Dz.U. 2022 poz. 2243).
Ponadto, szczegółowe warunki, jakie należy spełnić, sposób obliczania upustu i wymagane terminy zostały określone w Ustawie z dnia 23 maja 2024 r. o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego (Dz.U. 2024 poz. 859).
-
Kto ma prawo do upustu?
- Upust przysługuje odbiorcy uprawnionemu, o którym mowa w art. 2 pkt 2 lit. b oraz c Ustawy z 27 października 2022 r., zatem pod uwagę brani są Ci odbiorcy, którzy złożyli do sprzedawców oświadczenia o zamrożeniu cen (i są nimi objęci) i określili w nich, w pkt. 5 Oświadczenia, że należą do jednej z tych dwóch kategorii odbiorców uprawnionych (lit. b lub c).
- Odbiorca uprawniony otrzyma upust, jeśli poziom zużycia energii elektrycznej od 01 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. w punkcie poboru energii (dalej „PPE”) wynosił nie więcej niż 90% średniego rocznego zużycia energii tego odbiorcy z okresu od 01 stycznia 2018 r. do 31 grudnia 2022 r.
- Upust przysługuje odbiorcy uprawnionemu u tego sprzedawcy, u którego sprzedaż energii elektrycznej odbywała się 31 grudnia 2023 r. W związku z tym, że warunek ten został dookreślony dopiero w Ustawie z dnia 23 maja 2024 r., a upust może być naliczony wyłącznie u jednego sprzedawcy, by móc Ci przyznać upust, musimy mieć pewność, że dla danego PPE nie otrzymałeś już upustu u innego sprzedawcy. Aby to potwierdzić pobierz OŚWIADCZENIE O BRAKU OTRZYMANIA UPUSTU ↓ wypełnij, podpisz i prześlij do nas pocztą tradycyjną (podpis odręczny) lub mailowo (kwalifikowany podpis elektroniczny) na adres bok@solare.pl.
-
W jaki sposób sprawdzicie, czy spełniam warunek o zmniejszeniu zużycia?
- Porównamy zużycie energii elektrycznej w punkcie poboru z okresu od 01 stycznia do 31 grudnia 2023 r. ze średniorocznym zużyciem z tego PPE z okresu od 01 stycznia 2018 r. do 31 grudnia 2022 r.
- Jeśli brakuje nam danych z tych okresów, poprosimy o nie właściwego operatora systemu dystrybucyjnego, jednak byśmy mogli o to zawnioskować w imieniu odbiorcy uprawnionego – konieczna jest zgoda na takie działanie. Aby jej nam udzielić, pobierz wzór OŚWIADCZENIA O AKCEPTACJI UDOSTĘPNIENIA PRZEZ OPERATORÓW SYSTEMU DYSTRYBUCYJNEGO SPÓŁCE SOLARE ENERGY SP. Z O.O. DANYCH O ZUŻYCIU ENERGII ELEKTRYCZNEJ ↓, wypełnij, podpisz i prześlij do nas pocztą tradycyjną (podpis odręczny) lub mailowo (kwalifikowany podpis elektroniczny) na adres bok@solare.pl.
- Jeżeli nie otrzymamy Twojej zgody, zgodnie z Ustawą z dnia 23 maja 2024 r., nie naliczymy Ci upustu.
-
Jak wyliczycie wysokość upustu?
- Upust stanowi równowartość 10% łącznej kwoty rozliczenia sprzedaży energii elektrycznej poniesionej przez Ciebie w okresie od 01 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r.
- WAŻNE: Jeżeli w okresie 01 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. nabywałeś energię do punktu poboru również od innych sprzedawców niż Solare Energy Sp. z o.o. to do 13 lipca 2024 r. (miesiąc od wejścia w życie Ustawy z dnia 23 maja 2024 r.) – oczekujemy na Twoje OŚWIADCZENIE O ŁĄCZNEJ KWOCIE ROZLICZENIA SPRZEDAŻY ENERGII ELEKTRYCZNEJ ↓.
- Oświadczenie składasz pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń, dlatego wymagana jest w nim klauzula w brzmieniu: „Jestem świadomy/świadoma odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia, wynikającej z art. 233 § 6 ustawy z 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny.”
- Jeżeli nie otrzymamy Twojego oświadczenia we wskazanym terminie, zgodnie z Ustawą z dnia 23 maja 2024 r., obliczymy kwotę upustu tylko od wartości sprzedaży dokonanej przez naszą spółkę.
-
Kiedy i jak otrzymam od Was upust?
- Jeśli spełniasz opisane powyżej warunki i nadal mamy aktywną umowę dla danego PPE to kwota należnego upustu zostanie odliczona od kolejnych faktur za sprzedaż energii elektrycznej.
- Jeśli 31 grudnia 2023 r. byliśmy Twoim sprzedawcą energii elektrycznej dla punktu poboru energii, ale umowa już się zakończyła to w celu otrzymania od nas kwoty upustu, oczekujemy od Ciebie jako odbiorcy uprawnionego, wskazania nam numeru rachunku bankowego, na który powinniśmy przekazać kwotę upustu – pobierz wzór OŚWIADCZENIA O RACHUNKU BANKOWYM ↓ i prześlij do nas pocztą tradycyjną (podpis odręczny) lub mailowo (kwalifikowany podpis elektroniczny) na adres bok@solare.pl.
Po otrzymaniu dokumentów będziemy zwrotnie informować o wyniku weryfikacji. Upust, jeśli należny, zostanie naliczony niezwłocznie, najpóźniej do 31 grudnia 2024 r.
W przypadku jakichkolwiek pytań prosimy o kontakt za pośrednictwem adresu e-mail: bok@solare.pl. Nasz zespół z chęcią odpowie na wszelkie pytania i udzieli dodatkowych wyjaśnień.
Poniżej zbiór wszystkich oświadczeń: